sobota 16. července 2016

Domácí kmínový pšenično-žitný chléb se syrovátkou á la Šumava

Miluju domácí tvaroh a tak mi často zbývá syrovátka. Čičiny ani slepice jí nevypijí tolik, kolik já sním tvarohu (:-),  tak jsem brouzdala, co vše se syrovátkou jde vyrobit. 
Tak dnes jsem prvně zkoušela svůj chlebík se syrovátkou. A s výsledkem jsem výsostně spokojena! Nejen, že mám zdravý chlebík se syrovátkou, ale taky je moc moc dobrý, téměř bez práce, bez hnětení a chuťově výborný, jako z obchodu. A v utěrce vydrží dobrý několik dní (když se nesní :-). Mňam!
Samozřejmě, jak už je to u mě pomalu zvykem, dopekla jsem večer a chtěla chlebík nechat na ochutnání až na ráno, ale co by to bylo za kuchařku, kdyby své dílo hned neochutnala, že :-) Takže hodnocení horkého chleba, pár minut po vytažení z trouby - bezvááá!


domácí pecen chléb ze syrovátky s kmínem
domácí pecen ze syrovátky s kmínem

domácí chléb bez hnětení
domácí chléb bez hnětení po upečení


Náročnost: *

Suroviny:

  • 150 g celozrnné žitné mouky
  • 400 g chlebové pšeničné mouky
  • 1 ČL drceného kmínu (kdo má rád, i více)
  • 1ČL soli
  • 1/2 kostky čerstvého droždí rozdrobit
  • 1 ČL cukru (pro lepší kynutí, droždí ho má rádo, ale nemusí být)
  • 300 ml syrovátky
  • 200 ml vody 

Postup:

Do zadělávací mísy nasypeme suché suroviny a smícháme. Přidáme ostatní mokré suroviny a krátce promícháme v mokré těsto. Posypeme moukou, přikryjeme utěrkou a necháme pracovat v teplé místnosti tak 15 hodin (pač pro mě je těžké odhadnout, kdy zrovna pak budu mít čas, přetáhla jsem to i o cca 12 hodin a žádný problém).

proces kynutí domácího chleba bez hnětení
automatický proces kynutí domácího chleba bez hnětení

Poté těsto několikrát stěrkou přeložíme (buď na pomoučeném válu nebo máme-li dost prostornou mísu, můžeme i v míse - taky už jsem tak dělala) a necháme dále pomoučené a utěrkou přikryté odpočívat. 
V tom si předehřejeme troubu na 230°C a vložíme do ní nádobu, ve které budeme chleba péct a 30 minut nahříváme.
Poté do horké nádoby stěrkou shrneme těsto, nádobu přiklopíme poklicí nebo alobalem (počítejte, že chlebík vyběhne nahoru a potřebuje prostor) a 30 minut pečeme přiklopené. Poté odklopíme a pečeme ještě tak 25 min. Pro jistotu doporučuji hlídat, aby vám chleba nevyběhl natolik, že se připeče na poklici, to by bylo škoda.
Já pekla asi 20 minut pod poklicí, pak vyběhl, tak jsem vyměnila poklici za alobal, pekla dále a posledních cca 10 minut pečení pak už bez poklice jsem stáhla jen na spodní spirálu.
Do trouby jsem taky vložila na spodek kastrůlek s vodou pro lepší vyběhnutí chlebíku.
Vyklopit šel skvěle.
Do rána nechám pod utěrkou a uvidíme, jaký bude ráno (pekla jsem na noc).
Vydržet dobrý má až 5 dní.

Tenhle recept na domácí chléb bez hnětení se syrovátkou rozhodně všem doporučuju!

Žádné komentáře:

Okomentovat