středa 8. března 2017

Žloutkové křehulky bez formiček - fotopostup

Přemýšlela jsem, že bych vyrobila pusinky nebo kokosky a říkala jsem si tak, co se žloutky. A nechtělo se mi je dát jen tak do něčeho. Takže jsem googlila. A zaujalo mě toto cukrovíčko, ale dle diskuze u originálního receptu mám trochu strach, tak zkouším zatím z polovičky množství a zapisuji zkušenost od prvního pokusu. Takže dnes opravdu krok za krokem. 

Jinak taková drobnost - někdo někde psal, že to chutná jako rakvičky. Možná trochu jo, ale já bych spíš řekla jako piškoty. Rakvičky jsou děsně, děsně sladké, sníte ani ne jednu a máte dost. Tohle je mnohem lepší poměr a je to žravý, že sníte jednu, a druhou, a třetí, a .... a už nic není :-) A nemáte pocit přeslazení. 



Suroviny: 

Množství na 14 kousků. 


  • 2 žloutky - pečlivě oddělené, z domácích "šťastných" vajec dnes snesených (á, zapomněla jsem zvážit, ale přišla mi dnes o trochu menší, než obvykle, no jo, teprve začíná jaro)
  • 75 g prosátého moučkového cukru
  • 1/2 ČL vanilkového cukru
  • pár kapek citronové šťávy (nebála bych se i párkrát pár :-) 

Postup:

Vyšlehat elektrickým šlehačem na nejvyšší otáčky do "běla" (z domácích vajec jde těžko :-) ... takže spíš do pěny, až bude řádně promíchané, tak 5 minut). 



Dávám do dvojitých papírových párty košíčků vhodných i na pečení až do 220°C - průměr 24 mm. 

Na střed košíčku nalévat čajovou lžičkou, množství "těsta" na 1/2 ČL.



Předehřátá elektrická trouba, horní a dolní spirála, 150°C.

Vkládám do trouby po odstátí cca 5 minut odhadem (než jsem pár kousků na zkoušku ozdobila) - mezitím se objevilo na pár kouscích pár bublinek (tak ty jsem zamaskovala cukrovým zdobením a uvidíme, jestli to bude co k čemu - jestli to neklesne na dno nebo se nepřekryje těstem). 

Plech dávám na střed trouby.

Po 5:20 minutách byly vyběhnuté, tak jsem troubu stáhla na 70°C a čas počítám dál ... jedeme 2. kolo.

A vybíhají pořád nahoru. A ejhle, po chviličce koukám (do 10 minut) vytékají, tak zase zvedám teplotu na 150°C.
Troubu jsem mezitím neotevírala. 
A je 11:30 minut ... 
A bublá to.
Jo a ze zdobení už není vidět ani ň. 
celkem běží po 18.minutě ... stahuji na 70°C
po 23. minutě - zvědavě otevírám troubu - krásně to voní, vyndavám na zkoušku jednu "vyteklou" - na vrchu krásně upečené a doubroučké křupavoučké, uvnitř ještě neupečené, takové táhlé.
Minuta 27. ochutnávám další ... výborné, lepší, ale zespodu už mírně hnědně, ... po 28. minutě přepínám na horní spirálu - stále jedeme na 70°C.
Po 29. minutě testuji 3. ... stále uvnitř táhlé, ale opět o něco méně.

Teď snad odolám do oné 35. minuty druhého kola ... zatím koukám, jak dopadl košíček a v testu uspěl - nepřipeklo se, aniž bych vymazávala. 
A dále - je to skvělé, že je to bezlepkové cukroví! Rychlé, chutné podobně jako sněhové (bílkové) pusinky, které když chcete mít opravdu luxusní, stojí hodně času, úsilí a umu. 

Po 33. minutě - jen zraková kontrola obsahu trouby - uvnitř se zdá stále stejné - zvyšuji teplotu na 80°C.

Zatím postřeh na příští pokus - nechala bych 1. kolo déle - stáhla jsem to, již když vyběhlo asi tak do poloviny a netušila jsem, že vybíhání ještě bude pokračovat, tím jsem to asi "zbortila". 
A možná bych stáhla jen na 80°C. 

Po 37. minutě 2. kola vyndavám 4. kousek - stále ještě uvnitř malinko "syrové" --> jedeme dál. 

Po 43. minutě test 5. kousku, stále uvnitř vláčné ... zvyšuji na 90°C, stále jen horní spirála



Po 49. minutě ... 6. kousek ... jde krásně i od papírku - košíčku, uvnitř stále vláčný (mě osobně by to stačilo, ale plánuji je upéct kamarádce na svatbu a z těch vajec, aby to týden čekalo, se trochu bojím). No a taky aby se to svatebčanům nelepilo na zuby :-))) 

Ale při tom čase už teď vidím, že to zkusím o kousek zvednout, ty teploty, při dalším pokusu. 

Po 54. minutě ...7.kousek, stále 80°C ... aha, myslela jsem, že mám už 90°C - že bych chtěla před tím zvýšit a nezvýšila? ...no, nicmnéně krásně jde z papírku, dole už nehnědne, takže ideální stav, uvnitř téměř hotovo! ... zvedám na 90°C (ať jdu dnes taky ještě spát - i když možná je dřív sním při testování, než je dosuším :-))) 



Po 58. minutě ... 8. kousek .... zase o malilinko lepší. 



61. minuta ... 9. kousek ... skoro hotovo. Takže vypínám troubu a nechám asi už jen minutku dvě "dotáhnout". 

65. minuta - vyndavám a sundavám z plechu - hotovo! 



Uvedené časy platí pro množství 1/2 ČL do košíčku, jinak by to zase muselo být déle (při větším množství) nebo méně (při menším množství). 
Větší množství do košíčku ale nedoporučuji - už by se tam nevešlo a vyběhlo a košíčky byly "obteklé" těstem a křehulky nešly vyndavat. 





Žádné komentáře:

Okomentovat