pátek 16. května 2014

Vláčný kynutý mazanec podle pana Alberta hnětený v automatické pekárně

Opravdu výborný vláčný mazanec. Dělala jsem poprvé a hned několikrát, i jako dárek. A všem moc chutnal a i opakovaně chválili.

výborný vláčný kynutý mazanec v pekárně
výborný vláčný "pohádkový" mazanec pečený v pekárně

 Z tohoto těsta jdou udělat i mandlové bochánky - mazánky.
 
mandlové bochánky z těsta na vláčný mazanec
mandlové bochánky lepší než z Beney :-)

Těsto jsem zadělávala v automatické pekárně Moulinex (nějaký starší typ, ale stále super a díky inspiraci kamarádky jsem si nyní automatickou pekárnu - hnětárnu oblíbila ještě více než dříve). 
Použila jsem program na kynutá těsta (v tomto typu program č. 13 - 5 min. hnětění, 5 min. odpočinek, 15 min. hnětení, 1 hod. kynutí).
Do pekárny jsem raději použila jen poloviční dávku, než bylo v původním originál receptu od pana Alberta, tj. 0,5 kg mouky. Vykynuté to bylo až nahoru, myslím, že těsto z 1 kg mouky by se tam nevešlo.

Poznámky k mandlovým bochánkům: 
Těsto po kouskách jako buchty, svrchu poolejované, aby se neslepily, nasázíte do pekáčku.
Do těsta jsem kromě rozinek přidala ještě lněné a slunečnicové semínko (jako prodávají pod názvem "mandlové bochánky" v pekárně Benea). Rozinky a semínka přidávám ve fázi odpočinek. Rozinky jsem v tomto případě nemáčela v rumu, ale jen krátce spařila horkou vodou.

Pekla jsem v troubě na dřevo.

Pořadí surovin a postup při hnětení v automatické pekárně:

 2 dcl vlažného mléka (klasický malý hrnek, ohřeju v mikrovlnné troubě)
1 menší PL (polévková lžíce) másla - rozehřátého
1 PL sádla - rozehřátého
2 PL slunečnicového oleje
(máslo, sádlo a olej si dám do hrnečku a na chvíli dám rozpustit do mikrovlnky - pozor, nedáte-li k tomu olej a nepřiklopíte, bude to prskat; dejte raději menší výkon a krátký čas, je to docela rychle)
1 - 2 vejce  (+ pak jedno bude ještě na vrch na potření mazance / bochánků)

100 g cukru krystal (nebo krupice)
citronová kůra - trochu na jemno nastrouhané z dobře omytého citronu
500 g hladké mouky
0,5 kostky čerstvého droždí (22 g), rozdrobit navrch na mouku

V tomto pořadí rovnou dávám do místy v automatické pekárně. Pak už jen zapnu program. Pak si hned spařím horkou vodou rozinky:

cca 70 g rozinek spařených vodou (mám radši malé, půlku zlatých, půlku tmavých - nebo co máte)

Rozinky přidám ve fázi odpočinku. A pokud máte rádi, můžete i různá semínka - lněná, slunečnicová.

Za hodinku asi tak je pak nakynuto. Přendáte ve tvaru mazance do pekáčku vyloženého pečícím papírem, potřete rozšlehaným vejcem, posypte plátky mandlí, nechte dokynout (podle času, třeba 0,5 hodinky) a dejte péct pozvolna. Pekla jsem asi tak 40 minut v kamnech.

Pokud budete dělat bochánky, promazávejte je při vkládání do pekáčku olejem, ať Vám jdou po upečení od sebe.

Máte zkušenosti s pečením, aby se neroztrhl a zachoval tvar mazance? Budu ráda za příspěvky. Mě se v kamnech navrchu trochu roztrhl a udělal v pekáčku výsledný tvar chleba. Ale chuti a chvále to naštěstí nebylo na škodu :-)
Když jsem pekla jeden pokus přímo v pekárně, byl povrch krásný, ale zase pekárnově hranatý :-)



Vánočka z téhož těsta (moje první)






12/2015




Žádné komentáře:

Okomentovat